Jouw missie in de job

Je bent verantwoordelijk voor het dagelijks beheer en de opvolging van schadedossiers Niet-Leven. Je zorgt voor een correcte en snelle vergoeding van de verzekerde of derde en je houdt hierbij rekening met de geldende procedures.

Jouw opdrachten

De klanten rekenen op jou. Je bent hun contactpersoon en toeverlaat bij schade.

  • Jouw job start met de opening van het schadedossier en je verzamelt en controleert alle relevante gegevens rond de dekking, de aansprakelijkheden, de omstandigheden en de oorzaak van de schade.
  • Je analyseert accuraat de aangifte en je aanvaardt al dan niet de schade. Je weegt ook af of er een expert wordt aangesteld om het dossier extra te bekijken. Dit hangt af van de omvang van de polis garanties en de reserves die nodig zijn.
  • Je bepaalt hierna de vergoeding aan de betrokken partij, rekening houdend met de algemene en bijzondere voorwaarden, de rechtspraak, de conventies, de inspectieverslagen en de instructies van het management bij de termijnen.
  • Je handelt het dossier correct af. Je vergoedt alle betrokken partijen en betaalt ook de erelonen van externe tussenpersonen. Je handelt volgens de akkoorden, (sociale en fiscale) reglementeringen en overeenkomsten tussen verzekeringsondernemingen.
  • In de tussentijd volg je diverse schadedossiers op. Daarbij houd je je aan de wetgeving, de overeenkomsten en de deadlines.
  • Je coördineert de communicatie met alle betrokken partijen op een efficiënte, klantvriendelijke en correcte wijze.

Jouw competenties

  • Je bent vertrouwd met verzekeringen en schadebeheer Niet-Leven zoals auto- en brandschade.
  • Je kent de basiswetgeving van verzekeringen, verzekeringscontracten en schadebeheer en de aanverwante juridische en financiële aspecten.
  • Je analyseert kritisch en accuraat schadedossiers vanuit verschillende invalshoeken. Je kijkt naar polisgaranties, aansprakelijkheden, risico’s, voorwaarden, enz met een scherpe neus voor fraude. Je stemt af met andere diverse betrokkenen om tot een juiste beoordeling te komen en de gepaste vergoeding te bepalen.
  • Je werkt systematisch en kwaliteitsvol.
  • Je hebt werken met cijfers in de vingers.
  • Je bent assertief, zakelijk en ad rem, zowel aan de telefoon als via e-mail.
  • Je begeleidt klanten in het begrijpen van procedures, polissen, dekkingen, schadeprocedures en vergoedingen. Je vangt ook klachten op.
  • Je werkt vlot met ICT-beheersystemen en bent vertrouwd met dossierbeheer, voorwaarden, tarieven en acceptatieregels.
  • Je werkt zelfstandig en bent tegelijk ook een teamplayer. Je staat open voor feedback en helpt spontaan jouw collega’s door jouw kennis ter beschikking te stellen.
  • Je bent vlot tweetalig en je hebt een basiskennis Engels.

Jouw doorgroeikansen

Als schadebeheerder Niet-Leven kan je doorgroeien, zijwaarts groeien of hoger klimmen.

  • Diep je expertise verder uit en pak complexere schadedossiers aan.
  • Verbreed je kennis en ga aan de slag in andere verzekeringstakken. Of word schade-inspecteur.
  • Stroom door naar diverse andere dienstverlenende of commerciële functies.
  • Als je sterk bent in het coachen van collega’s, kan je ook teamleader worden.

Jouw competenties voor een blijvende inzetbaarheid in de toekomst

  • Jouw verzekeringstechnische deskundigheid blijft belangrijk in jouw functie als schadebeheerder.
  • Je hebt een sterke e-awareness en bent snel weg met nieuwe ICT-applicaties. Er is immers een sterke automatisering in het schadebeheerproces: er zijn nieuwe platformen die dienen als draaischijf tussen verschillende betrokkenen (verzekerden, experts, schadeherstellers) en klanten nemen zelf een aantal taken op zich. Dit betekent ook dat er tijd vrijkomt voor complexe dossiers en voor gepersonaliseerd advies.
  • Je blijft bij met evoluties in data analytics voor de analyse en evaluatie van schade, de bepaling van de vergoeding, de identificatie van risico’s en mogelijke fraude.
  • De klant zelf is steeds beter geïnformeerd, mondiger en veeleisender. In jouw functie is het bijgevolg belangrijk dat je klantgericht denkt en handelt zonder risico’s en zakelijke belangen uit het oog te verliezen.
  • De communicatie met de klant gebeurt nu via meerdere kanalen en er wordt ook aandacht besteed aan snellere reactietijden naar de klant toe. Daarom is het noodzakelijk dat je je digitale skills ontwikkelt en je taal- en schrijfstijl aanpast aan verschillende communicatiekanalen (aan de telefoon, via e-mail of online), ook in het Engels.
  • Je denkt oplossingsgericht en handelt vanuit een sterke ‘risk en compliance awareness’.
  • Verder werk je actief mee aan de optimalisering van werkprocessen, het integreren van nieuwe regelgevingen voor risicobeheer, security, fraudepreventie, enzov in nieuwe procedures en aan digitaliseringsprojecten die gericht zijn op klantgerichtheid, efficiëntie en kostenbesparingen.
  • Je werkt met dashboards, KPI’s en visualiseringstechnieken.

Persoonlijke doeltreffendheid en veranderingszin zijn een must voor de toekomst. Dat betekent dat je:

  • graag zelfstandig werkt en tegelijk een teamspeler bent, ook in een digitale, online werkomgeving;
  • open staat voor feedback en je aandacht hebt voor je persoonlijke groei en inzetbaarheid;
  • open staat voor nieuwe zaken, leergierig bent en digitale ontwikkelingen omarmt;
  • veerkrachtig en persoonlijk in balans blijft in een verzekeringswereld in volle transitie;
  • de creativiteit waardeert van een multiculturele en intergenerationele werksetting.

Learn and Evolve – met Fopas

Is de verzekeringswereld jouw ding? Lees en leer er dan meer over op onze websites. Volg de trends op via Observo en consulteer het leerprogramma van Fopas. Zo blijf je continu op de hoogte van de sector.

 

Digitalisering zet de arbeidsmarkt op haar kop. Bereid u voor!

De arbeidsmarkt op haar kop: hoe houdt u uw kansen op werk gaaf in digitale tijden? Dat is de vraag die de VRT-Nieuws 14/9/2018 zich stelt naar aanleiding van de studie van Agoria, de technologiefederatie. Agoria harkte alle cijfers en voorspellingen bij elkaar...
Read More

Muhammed: Bijstandsverlener (bij een Bijstandsverzekeraar) for Fopas Observo

Meer lezen over de job Bijstandsverlener (bij een Bijstandsverzekeraar): missie en opdrachten, competenties nu en in de toekomst, doorgroeimogelijkheden
Read More

Welke toekomst voor de beroepen “Secretariaat- Assistentie” in de verzekeringssector (Frankrijk)?

Het Frans Observatorium van de verzekeringsberoepen constateert: De daling van het aantal effectieve medewerkers gaat gepaard met een demografische transformatie: leeftijd en anciënniteit gaan de hoogte in De inhoud van de job verandert: hoe langer hoe...
Read More

Kerncompetenties toekomstige leiders. Wat betekent dit vandaag naar “development” van huidige en nieuwe leidinggevenden in de verzekeringssector?

‘Uitstromende baby-boomers’ zijn niet enkel een aandachtspunt in ons ‘oude continent’:  het U.S. Bureau of Labor Statistics toonde onlangs aan dat tegen 2020 een vierde van de werkkracht ouder dan 55 jaar zal zijn. In dit kader heeft recent onderzoek...
Read More

Big Data Insurance: AXA Belgium is er klaar voor

Smart data analyse om klantenbehoeften te anticiperen Frank Koster, de nieuwe voorzitter van Assuralia en CEO van AXA Belgium, één van de groten uit de sector, kondigt de oprichting aan van een ‘data lab’ om meer kennis over klanten te vergaren, o.a. over wat...
Read More

Gewenste competenties in de verzekeringssector

De gewenste competenties in de verzekeringssector – anno 2016 – zijn relationeel van aard 76% van de deelnemers bij Fopas ontwikkelen soft skills : een toename met 8% in vergelijking tot de laatste jaren. Slechts 24% ontwikkelen technische competenties...
Read More

Wat is de Inbox van de toekomst?

Ervaren medewerkers maakten de introductie van e-mail op het werk mee. Dit was een hele stap vooruit voor hen die enkel briefwisseling, fax en telefoon kenden. De jonge medewerkers van vandaag gebruiken omzeggend geen e-mail onder elkaar. Hoog tijd voor de...
Read More

Zelfleiderschap. Het einde van de leidinggevende?

    Zelfsturing, zelfmanagement, zelfleiderschap zijn nuances in wat in toenemende mate van medewerkers verwacht wordt. Initiatief en verantwoordelijkheid winnen het van volgen en doen wat er gezegd wordt. Een beweging die in een stroomversnelling komt...
Read More

Take care of your digital life! Nu met het Fopas programma

‘Digital life’ beleven we samen  – zowel in de job als privé Voor beginners en voor allen die al digitale stappen zetten. Blijf bij! Inspiratie vind je in het Programma van Fopas.   Leerdomein Categorie Competentie (# leervormen)...
Read More

Prospectiebarometer Verzekeringen 2015 – 2020 (Frankrijk)

In Frankrijk maakt het Observatoire de l’évolution des métiers de l’assurance (Observatorium van de evolutie van de beroepen in de verzekeringssector) grondige analyses van alles wat leeft en beweegt in de bedrijven van de sector en in hun omgeving. Er worden 7...
Read More