Jouw missie in de job

Je bent een belangrijke schakel tussen het slachtoffer, de naaste familie, de externe partijen en de bijstandsverzekeraar. Je regelt de opvang, bijstand en eventuele repatriëring van het slachtoffer. Je volgt het volledige proces op vanaf de oproep tot de afsluiting van het dossier. Je selecteert en werkt bijstandsoplossingen uit en zorgt dat alles tot een goed einde komt.

Jouw opdrachten

Als bijstandsverlener ben je de redder in nood. Het slachtoffer rekent op jou voor opvang en coördinatie van de hulpverlening.

  • Je beantwoordt de oproep van het slachtoffer, of belt zelf naar het slachtoffer of naaste familie. Je luistert met begrip naar het verhaal van het slachtoffer, daarbij stel je de juiste vragen om de nodige informatie te krijgen. Je zorgt ervoor dat het slachtoffer zich opgevangen voelt.
  • Vervolgens ga je, in klare en duidelijke taal, alle relevante informatie geven over de voorziene bijstand en je beantwoordt ook de eerste vragen van het slachtoffer.
  • Dan is het belangrijk om alle informatie te verzamelen over de verzekerbaarheid van het slachtoffer en de schade, je stelt het slachtoffer en zijn naasten gerust indien nodig.
  • Je zoekt naar de beste oplossing voor het slachtoffer in functie van de situatie, de contractuele dekkingen en de geldende procedures.
  • Je schakelt externe hulpverleners in en verzorgt de follow-up.
  • Je blijft bereikbaar voor het slachtoffer tijdens het verloop van het dossier en je houdt hem of haar permanent op de hoogte van de ontwikkelingen in zijn of haar dossier, je geeft antwoorden op mogelijke vragen
  • Je volgt constant het dossier op en geeft de nodige informatie over de evolutie aan de betrokken partijen, je zorgt ervoor dat je continu over correcte informatie beschikt over het slachtoffer.
  • Je bereidt proactief de thuiskomst van het slachtoffer voor. En je staat klaar met praktische steun en advies.
  • In geval van een medisch dossier, coördineer je het proces van de eventuele repatriëring en zorg je voor afstemming met de verschillende partijen (slachtoffer, naasten en artsen). Zo garandeer je de fysieke bescherming van het slachtoffer.
  • Achteraf ga je het dossier en de samenwerking evalueren door te peilen naar de tevredenheid bij de klant en het slachtoffer.

Jouw competenties

  • Als bijstandsverlener zijn inlevingsvermogen, zelfzekerheid en koelbloedigheid sleutelbegrippen. Je houdt het hoofd koel en je probeert zoveel mogelijk informatie te verzamelen en te bevatten.
  • Je houdt je eigen emoties en stress in balans bij het opvangen van slachtoffers met zware trauma’s, of bij onredelijke verzoeken.
  • Je begrijpt snel uit een relaas of noodoproep waarover de feiten of incidenten gaan. Ad rem zoek je naar de gepaste oplossingen en coördineer je alle acties.
  • Je bent sterk in acties plannen en organiseren.
  • Je hebt een sterk inlevingsvermogen en de nodige communicatieve vaardigheden om slachtoffers te bedaren en anderen aan te zetten tot snelle actie.
  • Je begeleidt en adviseert slachtoffers in het begrijpen van de mogelijkheden, voorwaarden en risico’s van bijstandsverlening.
  • Je gaat accuraat te werk bij dossierbeheer en gegevensverwerking.
  • Je raadpleegt en verwerkt snel en nauwkeurig data in de ICT-beheersystemen.
  • Je werkt zelfstandig en bent tegelijk ook een teamplayer. Je staat open voor feedback en deelt je kennis graag met collega’s.
  • Je beheerst de beide landstalen zeer goed. Een basiskennis Engels is een troef.

Jouw doorgroeikansen

Als bijstandsverlener kan je je specialiseren, hoger klimmen of zijwaarts groeien.

  • Specialiseer je en vang nog complexere oproepen op.
  • Verdiep je in technische expertise.
  • Stroom door naar een job als schadebeheerder.
  • Of stroom door naar diverse commerciële functies.
  • Als je sterk bent in het coachen van collega’s, kan je ook teamleader worden.

Jouw competenties voor een blijvende inzetbaarheid in de toekomst

  • Je besteedt aandacht aan een warme en klantvriendelijke opvang en een gepersonaliseerde service.
  • Je denkt en handelt klantgericht en oplossingsgericht.
  • Je hebt sterke communicatievaardigheden. Je reageert snel, betrouwbaar en ad rem op verzoeken.
  • Je capteert adequaat de behoeften van de klant en biedt ‘service en care’ in real time. Je kan hierbij terugvallen op digitale support tools, databanken en platformen met informatie over de verzekerde, de bijstandsverleners, de betrokken dienstverleners enz.
  • Contacten met klanten gebeuren nu via meerdere kanalen en evolueren ook sterk naar digitale en mobiele communicatie (via apps, chatbots, en dergelijke). Daarom is het noodzakelijk dat je je digitale skills blijft ontwikkelen en je je communicatiestijl aanpast aan verschillende communicatiekanalen (aan de telefoon, via e-mail of online).
  • Dankzij de digitalisering neemt de klant zelf ook een aantal taken ter harte zoals het zich online registreren, invoeren en aanpassen van gegevens, online aangeven van schade, opvragen van informatie of documentatie… Je helpt hen dan ook in het versterken van hun zelfredzaamheid op digitaal vlak in het beheer van hun persoonlijke dossier.
  • Je hebt een sterke e-awareness en bent snel weg met nieuwe applicaties. Je navigeert vlot doorheen verschillende beeldschermen, scenario’s en informatiestructuren.
  • Weerbaarheid is een sterke troef voor jou. Je blijft rustig bij piekmomenten, verschillende oproepen en uiteenlopende ongevallen.

Persoonlijke doeltreffendheid en veranderingszin zijn een must voor de toekomst. Dat betekent dat je:

  • graag zelfstandig werkt en tegelijk een teamspeler bent, ook in een digitale, online werkomgeving;
  • open staat voor feedback en je aandacht hebt voor je persoonlijke groei en inzetbaarheid;
  • open staat voor nieuwe zaken, leergierig bent en digitale ontwikkelingen omarmt;
  • veerkrachtig en persoonlijk in balans blijft in een verzekeringswereld in volle transitie;
  • de creativiteit waardeert van een multiculturele en intergenerationele werksetting.

Learn and Evolve – met Fopas

Is de verzekeringswereld jouw ding? Lees en leer er dan verder over op onze websites. Volg de trends op via Observo en consulteer het leerprogramma van Fopas. Zo blijf je continu op de hoogte van de sector.

 

Digitalisering zet de arbeidsmarkt op haar kop. Bereid u voor!

De arbeidsmarkt op haar kop: hoe houdt u uw kansen op werk gaaf in digitale tijden? Dat is de vraag die de VRT-Nieuws 14/9/2018 zich stelt naar aanleiding van de studie van Agoria, de technologiefederatie. Agoria harkte alle cijfers en voorspellingen bij elkaar...
Read More

Een toffe werkplaats? Kwestie van vrienden!

Volgens Lifeboat, een organisatie die de ‘wetenschap vriendschap’ onderzoekt, is het hebben van vrienden op de werkplek cruciaal: Hoe ouder de medewerker (> 50 jaar) hoe groter de kans enkele goede vrienden te hebben op de werkplaats Het is vooral de kwaliteit...
Read More

Gewenste competenties in de verzekeringssector

De gewenste competenties in de verzekeringssector – anno 2016 – zijn relationeel van aard 76% van de deelnemers bij Fopas ontwikkelen soft skills : een toename met 8% in vergelijking tot de laatste jaren. Slechts 24% ontwikkelen technische competenties...
Read More

4 grote uitdagingen voor HR en opleidingen in de verzekeringssector

Volgens de Prospectiebarometer Verzekeringen 2015-2020 (Frankrijk) moeten de HR en de opleidingen zich aanpassen aan de toekomstige evoluties. Ze destilleren 4 uitdagingen: De banen en competenties steeds beter beheren Globaal is er een evenwicht tussen het...
Read More

Welke learning – topics leven in verzekeringen?

U vindt een synthese (UK) van de belangrijkste leerthema’s bevraagd in een beknopte studie bij 50 respondenten uit de verzekeringssector (50% HR, 21% mgt en  33% andere medewerkers)….
Read More

Artificial intelligence en de impact op de verzekeringssector

Artificial intelligence, quid de verzekeringssector? Een gedreven en enthousiaste Joachim van der Herten – postdoctoraal onderzoeker ‘Machine learning’ aan de universiteit Gent & CTO in ML2Grow – liet zijn publiek kennismaken met (recente) evoluties...
Read More

Wat zijn de HR competenties van de toekomst ?

Dave Ulrich, professor Universiteit Michigan, onderscheidt 6 toekomstige competenties voor HR professionals: Geloofwaardige activist (zij doen wat ze zeggen) Strategische positie-zoeker (ze kennen de BU context en reageren overeenkomstig) Sterkte-bouwer...
Read More

l’Observatoire de l’Evolution des Métiers de l’Assurance en France (Observatorium van de evolutie van de beroepen in de verzekeringssector)

Werd opgericht in 1996. Haar missie bestaat erin te informeren over factoren die kunnen maken dat functies naar de toekomst toe wijzigen. Op die manier kan de verzekeringssector tijdig handelen naar competenties en opleidingsbehoeften toe. Publiceert jaarlijks...
Read More

10 Years developing competences in the insurance sector – What does it tell us for the future ? Fopas Study 2005-2014

In de afgelopen 10 jaar participeerden 38.600 deelnemers aan de opleidingen van Fopas. Oftewel 16.950 personen. In deze longitudinale studie onderzochten we hun profiel en de competenties die gekozen werden om zich te ontwikkelen. We beperkten we ons tot...
Read More

Hoe zinvolle uitspraken doen over de toekomst in uw organisatie?

“Future search!” Bent u op zoek naar wat de toekomst voor uw organisatie brengt? Alleen komt u er niet meer!  In search of “Future search”? Marvin Weisbord legt in Future Search uit dat “getting stakeholders in the room” u het...
Read More