Jouw missie in de job

Als onderschrijver is het je taak om onverantwoorde risico’s voor je verzekeringsonderneming te vermijden. Bij deze taak spreek je vooral je analytisch oordeelsvermogen aan.

Jouw opdrachten

Je beoordeelt kritisch welke risico’s de verzekeringsmaatschappij accepteert.

  • Je analyseert offerteaanvragen van klanten of tussenpersonen.
    • Je schat de verzekerbare risico’s correct in, op technisch en commercieel vlak, en doet dit binnen de contouren van de acceptatiepolitiek.
    • Je waakt zo over de portefeuillerendabiliteit en vermijdt onverantwoorde risico’s voor de onderneming.
  • Na de beoordeling onderschrijf en tarifeer je de correct ingeschatte risico’s. Daarnaast bepaal je de concrete acceptatievoorwaarden – al dan niet samen met de preventie- of risico-inspecteur.
  • Je analyseert en evalueert nieuwe risico’s voorgesteld door de commerciële afdeling en waakt zo over een gezond en rendabel portefeuillebeheer.
  • Je onderhandelt met tussenpersonen en producenten over de premies en voorwaarden bij offertes. Je houdt hierbij rekening met enerzijds de klantenbehoeften en anderzijds de geldende marges, procedures en acceptatieregels van de verzekeringsonderneming.
  • Je stelt vervolgens de bijvoegsels op, op basis van de analyses en de acceptatiepolitiek. En je controleert alle relevante informatie, zodat deze correct wordt verwerkt.
  • Je bezorgt de beheerders nuttige informatie zodat zij correcte polissen, bijvoegsels en reglementen kunnen opstellen.
  • Je bent het aanspreekpunt voor interne medewerkers, tussenpersonen en makelaars. Je communiceert dan ook duidelijk met alle betrokken partijen. En je garandeert dat alle informatie nauwkeurig en tijdig bij de juiste mensen is – met een perfect dossier en een tevreden klant als resultaat.

Jouw competenties

  • Je bent thuis in het verzekeringswezen en de verzekeringswetgeving. Je hebt een goede kennis van verzekeringsproducten en van mogelijke risico’s om professioneel advies te kunnen verlenen.
  • Je leest snel en onthoudt de essentie van informatie om tot de kern van de zaak te komen. Je bent sterk analytisch en cijfermatig aangelegd. In je functie is het immers belangrijk dat je de situatie van de klant zeer goed analyseert om onverantwoorde risico’s te kunnen detecteren, zowel voor de klant als voor de maatschappij, en om fraude te voorkomen.
  • Je denkt en handelt oplossingsgericht en proactief.
  • Je werkt accuraat met ICT-beheersystemen, en je bent tegelijk ordelijk, gestructureerd en sterk in dossierbeheer.
  • Je werkt graag zelfstandig en bent tegelijk een teamplayer. Je staat open voor constructieve feedback, springt in voor collega’s en samen delen jullie kennis en expertise.
  • Je communiceert vlot en duidelijk en hebt een scherp inlevingsvermogen.
  • Je hebt een zeer goede kennis van het Frans en een basiskennis Engels.

Jouw doorgroeikansen

Als onderschrijver kan je doorgroeien, zijwaarts groeien of omhoogklimmen.

  • Groei uit tot expert en neem complexere klantendossiers en risico’s voor je rekening.
  • Stroom door naar een commerciële functie.
  • Word specialist in specifieke verzekeringstechnische materies.
  • Evolueer naar een functie in schadebeheer of productontwikkeling.
  • Word teamleader als je sterk bent in het coachen van collega’s. Later, op basis van je management- en people skills kan je doorgroeien naar een leidinggevende functie.

Jouw competenties voor een blijvende inzetbaarheid in de toekomst

  • Jouw verzekeringstechnische deskundigheid in het analyseren en beoordelen van te onderschrijven risico’s blijft belangrijk.
  • Je hebt een sterke e-awareness en bent snel weg met nieuwe ICT-applicaties. Er wordt nu immers meer gebruik gemaakt van nieuwe platformen die dienen als draaischijf tussen verschillende betrokkenen (beheerders, experts, makelaars) en van data analytics, nieuwe types van data- en informatiebronnen en -platformen. Er wordt ook meer ingezet op insur- en fintech supportsystemen en AI-technologie.
  • De communicatie met diverse betrokkenen gebeurt nu via meerdere kanalen. Er wordt ook aandacht besteed aan snellere reactietijden naar de klant toe. Daarom is het belangrijk om je digitale skills te ontwikkelen en om je taal- en schrijfstijl aan te passen aan verschillende communicatiekanalen (aan de telefoon, via e-mail of online).
  • Verder werk je actief mee aan de optimalisering van werkprocessen, zoals Excellence programma’s, Lean Management en Agile werken. Je werkt ook mee aan het integreren van nieuwe regelgevingen voor risicobeheer, security, fraudepreventie, enzovoort in nieuwe procedures en aan digitaliseringsprojecten die gericht zijn op klantgerichtheid, efficiëntie en kostenbesparingen.
  • Je denkt en handelt oplossingsgericht met een sterke risk en compliance awareness.
  • Je werkt met dashboards, KPI’s en visualiseringstechnieken.

Persoonlijke doeltreffendheid en veranderingszin zijn een must voor de toekomst. Dat betekent dat je:

  • graag zelfstandig werkt en tegelijk een teamspeler bent, ook in een digitale, online werkomgeving;
  • open staat voor feedback en je aandacht hebt voor je persoonlijke groei en inzetbaarheid;
  • open staat voor nieuwe zaken, leergierig bent en digitale ontwikkelingen omarmt;
  • veerkrachtig en persoonlijk in balans blijft in een verzekeringswereld in volle transitie;
  • de creativiteit waardeert van een multiculturele en intergenerationele werksetting.

Learn and Evolve – met Fopas

Is de verzekeringswereld jouw ding? Lees en leer er dan meer over op onze websites. Volg de trends op via Observo en consulteer het leerprogramma van Fopas. Zo blijf je continu op de hoogte van de sector.

Take care of your digital life! Nu met het Fopas programma

‘Digital life’ beleven we samen  – zowel in de job als privé Voor beginners en voor allen die al digitale stappen zetten. Blijf bij! Inspiratie vind je in het Programma van Fopas.   Leerdomein Categorie Competentie (# leervormen)...
Read More

Een toffe werkplaats? Kwestie van vrienden!

Volgens Lifeboat, een organisatie die de ‘wetenschap vriendschap’ onderzoekt, is het hebben van vrienden op de werkplek cruciaal: Hoe ouder de medewerker (> 50 jaar) hoe groter de kans enkele goede vrienden te hebben op de werkplaats Het is vooral de kwaliteit...
Read More

Prospectiebarometer Verzekeringen 2015 – 2020 (Frankrijk)

In Frankrijk maakt het Observatoire de l’évolution des métiers de l’assurance (Observatorium van de evolutie van de beroepen in de verzekeringssector) grondige analyses van alles wat leeft en beweegt in de bedrijven van de sector en in hun omgeving. Er worden 7...
Read More

Leerbereidheid en mediawijsheid in de verzekeringssector

Fopas voerde 2 onderzoeken uit bij plus 45-jarige en min 35-jarige ex-deelnemers aan Fopas opleidingen, telkens zo’n 8.200 medewerkers uit de verzekeringssector (2012 -2013): Enquête Leerbereidheid Enquête Mediawijsheid De resultaten van deze enquêtes vindt u...
Read More

Wat is de Inbox van de toekomst?

Ervaren medewerkers maakten de introductie van e-mail op het werk mee. Dit was een hele stap vooruit voor hen die enkel briefwisseling, fax en telefoon kenden. De jonge medewerkers van vandaag gebruiken omzeggend geen e-mail onder elkaar. Hoog tijd voor de...
Read More

The future of learning, jobs & HR volgens Gerd Leonhard, Futurist.

Keynote speaker  21/4/2016 in de Masterclass, Event van het PMC (Personnel Management Club) Een intro op het thema via dit filmpje van 3 min (UK). Financial sector: key-opportunities & challenges 50 min. (UK) Grondthema van deze gerenommeerde spreker is dat...
Read More

Hoe overleven in de VUCA wereld?

De wereld waarin we leven is beweeglijker,  er zijn minder zekerheden, is complexer en minder éénduidig dan vroeger. Dit wordt ook wel aangeduid als VUCA (een militaire term), wat staat voor de eerste letters van deze begrippen. Om in de VUCA wereld te overleven...
Read More

Wat zijn de HR competenties van de toekomst ?

Dave Ulrich, professor Universiteit Michigan, onderscheidt 6 toekomstige competenties voor HR professionals: Geloofwaardige activist (zij doen wat ze zeggen) Strategische positie-zoeker (ze kennen de BU context en reageren overeenkomstig) Sterkte-bouwer...
Read More

Artificiële intelligentie: impact op onze competenties

Become better humans? Dankzij artificiële intelligentie  Machines leren en zijn nu al in staat ingangsproeven en examens af te leggen en beargumenteerde papers te schrijven. Binnen afzienbare tijd studeert de eerste robot af aan een Amerikaanse universiteit....
Read More

Get to know: data experten allerhande

What’s in a name? Know the differences between a Big Data Specialist, a Data Scientist, a Data Analyst Het aantal data groeit exponentieel. Denk alleen maar aan de gegevens die Google, Facebook, LinkedIn bijhouden over hun leden. Ook de verzekeringssector...
Read More