Jouw missie in de job

Als telefonist/receptionist zorg je voor een hartelijk onthaal en klantvriendelijke service. Je straalt enthousiasme en warmte uit en draagt zo mee het imago van de verzekeringsonderneming uit.

Jouw opdrachten

Als eerste aanspreekpunt draag je een ambassadeursrol binnen de verzekeringsonderneming.

  • Je beantwoordt gezwind telefoontjes en schakelt de beller vlot door naar de juiste dienst en persoon.
  • Je ontvangt en oriënteert bezoekers aan de receptie gastvrij en correct. Je meldt hun komst aan de betrokken collega en autoriseert hun toegang volgens de veiligheidsprocedures.
  • Je helpt bezoekers met vragen en maakt hen wegwijs in de receptieruimte en het gebouw.
  • Je belt ook zelf contactpersonen op wanneer medewerkers je daarom vragen.
  • Je neemt post en pakketjes in ontvangst en zorgt ervoor dat ze bij de juiste bestemmeling terechtkomen.
  • Je krijgt een aantal administratieve taken toegewezen en zorgt voor facilitaire ondersteuning.
  • Je waakt erover dat de receptieruimte onberispelijk is en blijft. En je let mee op enkele veiligheidspunten.

Jouw competenties

Als telefonist/receptionist ga je soepel en correct met mensen om.

  • Je bent communicatief en beheerst verschillende talen. Je vat snel de essentie van een boodschap, verzoek of vraag.
  • Je beantwoordt telefonische oproepen in vlotte, heldere taal, klantgericht en met commerciële flair.
  • Je houdt het hoofd koel wanneer veel zaken ineens op jou afkomen. Je neemt kwestie per kwestie onder handen en blijft onder alle omstandigheden vriendelijk.
  • Je komt – als uithangbord van de verzekeringsmaatschappij – altijd fris, professioneel en verzorgd voor de dag. Zo maak je zowel aan de balie als aan de telefoon een goede eerste indruk.

Jouw doorgroeikansen

Als telefonist/receptionist kan je hoger klimmen of zijwaarts groeien.

  • Ontwikkel jezelf tot administratief bediende.
  • Bied je aan als customer en service care operator.
  • Ga voor een functie binnen telemarketing of telesales.

Jouw competenties voor een blijvende inzetbaarheid in de toekomst

  • Je drukt je vloeiend uit in meerdere talen.
  • Je biedt altijd de beste mogelijke service.
  • Je fietst vlot door verschillende ICT-toepassingen.
  • Je straalt professionaliteit uit.

Persoonlijke doeltreffendheid en veranderingszin zijn een must voor de toekomst. Dat betekent dat je:

  • open staat voor feedback van je leidinggevende en collega’s en je aandacht hebt voor je persoonlijke groei en inzetbaarheid;
  • leergierig bent en digitale ontwikkelingen omarmt;
  • veerkrachtig en persoonlijk in balans blijft in stressvolle situaties;
  • de creativiteit waardeert van een multiculturele en intergenerationele werksetting.

Learn and Evolve – met Fopas

Is de verzekeringswereld jouw ding? Lees en leer er dan meer over op onze websites. Volg de trends op via Observo en consulteer het leerprogramma van Fopas. Zo blijf je continu op de hoogte van de sector.

Big Data Insurance: AXA Belgium is er klaar voor

Smart data analyse om klantenbehoeften te anticiperen Frank Koster, de nieuwe voorzitter van Assuralia en CEO van AXA Belgium, één van de groten uit de sector, kondigt de oprichting aan van een ‘data lab’ om meer kennis over klanten te vergaren, o.a. over wat...
Read More

l’Observatoire de l’Evolution des Métiers de l’Assurance en France (Observatorium van de evolutie van de beroepen in de verzekeringssector)

Werd opgericht in 1996. Haar missie bestaat erin te informeren over factoren die kunnen maken dat functies naar de toekomst toe wijzigen. Op die manier kan de verzekeringssector tijdig handelen naar competenties en opleidingsbehoeften toe. Publiceert jaarlijks...
Read More

Young Talent & Competences

Ondernemers, beleidsvoerders, studentenvertegenwoordigers, sectoren en massa’s jongeren op het Forum van het VBO. De gesprekken stonden in het teken van hoe je voorbereiden op je toekomstige job. De competenties die er vandaag toe doen zijn alvast niet...
Read More

Digitalisering zet de arbeidsmarkt op haar kop. Bereid u voor!

De arbeidsmarkt op haar kop: hoe houdt u uw kansen op werk gaaf in digitale tijden? Dat is de vraag die de VRT-Nieuws 14/9/2018 zich stelt naar aanleiding van de studie van Agoria, de technologiefederatie. Agoria harkte alle cijfers en voorspellingen bij elkaar...
Read More

Welke toekomst voor de beroepen “Secretariaat- Assistentie” in de verzekeringssector (Frankrijk)?

Het Frans Observatorium van de verzekeringsberoepen constateert: De daling van het aantal effectieve medewerkers gaat gepaard met een demografische transformatie: leeftijd en anciënniteit gaan de hoogte in De inhoud van de job verandert: hoe langer hoe...
Read More

Kerncompetenties toekomstige leiders. Wat betekent dit vandaag naar “development” van huidige en nieuwe leidinggevenden in de verzekeringssector?

‘Uitstromende baby-boomers’ zijn niet enkel een aandachtspunt in ons ‘oude continent’:  het U.S. Bureau of Labor Statistics toonde onlangs aan dat tegen 2020 een vierde van de werkkracht ouder dan 55 jaar zal zijn. In dit kader heeft recent onderzoek...
Read More

World Insurance Report 2016

Het World Insurance Report 2016 (Capgemini & Efma) bundelt klantenervaringen voor levens- en schadeverzekeringen wereldwijd. Enkele belangrijke observaties uit het rapport: Verzekeraars over de hele wereld presteerden in het algemeen beter op het gebied...
Read More

De informatie-professional, een job van de toekomst, of een kerncompetentie voor de meesten van ons?

De competentie om relevante informatie te verzamelen, te verwerken en te presenteren is in een toenemend aantal jobs een verwachting, en zelfs een vereiste. Hoe kan deze kerncompetentie ‘verzamelen, verwerken en presenteren van data’ aangeleerd, onderhouden...
Read More

Active Aging in de sector

Active Aging – actief levensfasebewust beleid in de verzekeringssector   Langer werken, hoe doe je dat? Medewerkers langer laten werken, hoe doe je dat als werkgever? Want we  hebben allen langere loopbanen en unieke noden. De sociale partners van...
Read More

Digitale transformatie in Verzekeringen

De digitale IT ontwikkelingen en nieuwe niche spelers (FinTech) zullen de financiële sector veranderen. De banken, de verzekeringen zoals we die nu kennen, zullen niet gespaard blijven. Dergelijke evoluties kennen we al vanuit andere sectoren. Een voorbeeld zijn...
Read More